مسابقات

برگزیدگان مسابقه نقاشی با موضوع هفته ی سلامت

 

 


 

هفته سلامت با شعار« یک عمر سلامت با خود مراقبتی » مبارک.

 

در بدن انسان میلیاردها سلول وجود دارد. ما باید بدانیم که این سلول ها در سنین مختلف چیست و چگونه می توانیم این نیازها را بر طرف کنیم.

 

بنابراین باید بدانیم چه بخوریم، چگونه بخوریم و چه مقدار بخوریم؟

 

مواد معدنی :

 

مواد معدنی به دو دسته تقسیم می شود:

 

الف) مواد معدنی عمده از جمله: کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم

 

ب) مواد معدنی به مقدار کم مثل آهن، روی، ید، فلوئور

 

کلسیم :

 

کلسیم مهمترین اجزای معدنی است که در ساختمان استخوان ها و دندان ها وجود دارد.

 

نقش کلسیم در بدن عبارت است:

 

1)   موثر در شکل گیری ساختمان استخوان و دندان

 

2)   مغز مصرف کننده دائمی کلسیم برای انتقال پیامها به سلول های عصبی می باشد.

 

3)   تنظیم فشار خون

 

4)   سوزاندن چربی های دور کمر و شکم و جلوگیری از چاقی.

 

شیر و فرآوردهای آن غنی ترین منابع غدایی حاوی کلسیم هستند.

 

برخی از عوارض کمبود کلسیم شامل:

 

1)   نرمی استخوان و پوکی استخوان

 

2)   خرابی و فساد دندان ها

 

3)   گرفتکی عضلات و افزایش فشار خون

 

4)   ناراحتی های پوستی

 

5)   خستگی و کم اشتهایی

 

کمبود کلسیم = پوکی استخوان در حال حاضر 90% مردم کشور دچار کمبود کلسیم هستند.

 

چه مراقبت هایی در پیشگیری و درمان پوکی استخوان موثر است:

 

1)   دریافت کلسیم به میزان کافی(1000تا1200 میلی گرم در روز)

 

2)   دریافت کافی ویتامین D و استفاده از نور آفتاب

 

3)   ورزش های هوازی به طور مستمر حداقل یک روز در میان

 

بیشترین میزان جذب کلسیم برای ساخت استخوان در سنین 8تا18 سالگی صورت می پذیرد. چنانچه فرد تا سن سی سالگی میزان مناسبی از کلسیم را دریافت و ذخیره کند در سنین میانسالی و سالمندی دچار عارضه پوکی استخوان نمی شود.

 

بیشترین شکستگی های ناشی از کمبود کلسیم در نواحی لگن، ستون فقرات، مچ دست و انتهای ساعد رخ می دهد.

 

آنچه جذب کلسیم را کاهش می دهد:

 

1)   مصرف چربی های جامد مانند( دنبه و چربی های گوشت) و روغن های نباتی جامد

 

2)   عدم برنامه ورزشی منظم

 

3)   استفاده از نوشابه های گازدار حاوی اسید فسفریک

 

4)   عدم استفاده از نور مستقیم آفتاب

 

یادمان باشد پوکی استخوان درمان قطعی ندارد. تنها راه، پیشگیری است.

 

 

 

 شیر غذای بدون جایگرین:

 

شیر تنها ماده شناخته شده در طبیعت است که می تواند نیازهای بدن را به طور متعادل تامین کند.

 

بر اساس نظر متخصصان تغذیه مصرف روزانه 2 لیوان شیر، 1 لیوان ماست و 35تا40 گرم پنیر برای هر فرد مزایای زیر را دارد:

 

برخی از تاثیرات مصرف کافی و مستمر شیر:

 

1)   رشد و نمو مطلوب بدن، سلامت بافت های عصبی، ماهیچه ای و استخوانی

 

2)   رشد و استحکام استخوان و سلامت دندان ها

 

3)   تامین بخشی از انرژی مورد نیاز بدن، پروتئن، ویتامین ها و مواد معدنی

 

شیر و فرآورده های آن مهم ترین تامین کننده کلسیم و پروتئن کامل است.

 

 

 

مسابقه  ..............   مسابقه

 

1)   دو مورد از نقش کلسیم در بدن را ذکر کنید؟

 

 2)   کمبود کدام ماده در بدن باعث پوکی استخوان در بدن می شود؟

 

الف) منیریم       ب) کلسیم       ج) روی      د) آهن

 

3)   آنچه که جذب کلسیم را کاهش می دهد؟

 

الف) مصرف نوشابه های گازدار               ب) داشتن برنامه منظم ورزشی

 

ج) مصرف چربی های جامد                    د) گزینه های الف و ج

 

   4) در حال حاضر چند درصد از مردم دچار پوکی استخوان می باشند؟

 

الف) بیش از 90%     ب) کمتراز 50%      ج) 90%       د) 10%

 

 4)   روزانه بدن ما به چه مقدار کلسیم نیازدارد؟

 

الف) 1000تا1200میلی گرم                   ب) 1200تا1400میلی گرم

 

ج) 800تا 1000میلی گرم                      د) 2000تا2200میلی گرم

 

5) بیشترین شکستگی های ناشی از کمبود کلسیم در کدام نواحی از بدن رخ می رهد؟

 

الف) نواحی لگن     ب) مچ دست و انتهای ساعد     ج) ستون فقرات     د) همه موارد

 

 

 

 

 

 

 

 


 

برگزیدگان مسابقه نقاشی به مناسبت هفته بهداشت روان


 

روز جهانی سلامت روان و تاکید بر بهداشت روانی سالمندان

مسابقه به مناسبت هفته بهداشت روان

مسابقه اول

دانش آموز عزیز مقاله زیر را مطالعه کرده و سوالات را پاسخ داده و جوابها را تا تاریخ 5 آبان ماه به مربی بهداشت تحویل نمایید

مقاله

دهم اکتبر مصادف با روز جهانی سلامت روان می باشد . امسال برای بزرگداشت این روز سلامت روان و سالمندان برگزیده شده است . همه ما آگاهیم مشکلاتی جدید نظیر تنهایی ، انزوا ، زواال عقلی و افسردگی برای سالخوردگان پیش می آید که شایع ترین آنها در افراد سالمند زوال عقلی و افسردگی می باشد.

کارشناسان بین المللی پیش بینی کرده اند که در خلال سالهای 2000 تا 2050 میلادی سهم جمعیت جهان از سالمندان از 11 درصد به دو برابر یعنی 22 درصد افزایش می یابد . راههای زیادی برای بهبود وضعیت بهداشت و سلامت روانی افراد در زندگی آینده آنها وجود دارد که از آن جمله می توان به :

 شرکت  در فعالیت های هدفمند ، ارتباطات شخصی قوی و داشتن سلامت جسمی متناسب و متعادل اشاره کرد

به امید آنکه بتوانیم در آینده و زندگی سالمندی خود روح و روان و جسمی سالم داشته باشیم

واحد بهداشت فردوسی 1

حسینی

سوالات

 

1.کدامیک از موارد زیر مصادف با روز جهانی سلامت روان می باشد؟

 

الف) دهم اکتبر     ب) 29 سپتامبر      ج) 29 اکتبر         د) دهم ژانویه

 

2.در سال جاری میلادی (2013) روز جهانی سلامت روان به چه نامی برگزیده شده است؟

 

الف) سلامت روان و خانواده       ب) سلامت روان و جوانان       ج) سلامت روان و سالمندان

 

 3.شایع ترین بیماری اعصاب و روان در افراد سالمند کدامیک می باشد؟

 

الف) اختلالات اضطرابی      ب) زوال عقل و افسردگی       ج) افسردگی تک قطبی

 

4. کدامیک از موارد زیر می تواند راهکاری مناسب برای بهداشت و سلامت روان افراد در زندگی سالمندی باشد؟

 

الف)فعالیتهای هدفمند    ب) ارتباطات شخصی قوی      ج) داشتن سلامت جسمی متناسب و متعادل       د) همه موارد

 

5. پیش بینی می شود در سال 2000 تا 2050 سهم جمعیت جهان از سالمندان جهان از 11 درصد به چند درصد افزایش یابد ؟

 

الف) 24 درصد         ب) 7 درصد                  ج) 30 درصد       د) 22 درصد

 


 

 

مسابقه  دوم 

 

برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع : احترام به سالمند

مهلت تحویل آثار به مربی بهداشت مدرسه : 5 آبان

 

 

آخرین اخبار:
پیوند های مفید:
تماس با ما:

دبستان غیردولتی فردوسی ملک شهر
03134347510 فردوسی یک,03134421036 فردوسی دو,03134411303 فردوسی سه
فردوسی 1 : اصفهان ملک شهر خ 17 شهریور نبش کوی مریم فردوسی 2 : اصفهان ملک شهر خ 17 شهریور خ شهید صادقیان کوی شمشاد فردوسی 3 : اصفهان ملک شهر خ 17 شهریور سه راه مهدیه کوی خرداد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت سیستم های اندیشه فراگیر می باشد.
برای استفاده بهینه از این وب سایت از مرورگرهای مدرن مانند IE 9+ ، FireFox یا Google Chrome استفاده نمایید.